7 gode råd
Vi har samlet nogle af de spørgsmål, som vi typisk møder hos vores kunder. Det er der kommet 7 gode råd ud af — klik på spørgsmålene nedenfor, og ring til os, hvis du har brug for revisorhjælp.
Det er fint, at du sælger godt, men du skal også have pengene hjem. Følg tæt op på dine debitorer, sørg for at få pengene ind hurtigt. Overvej muligheden for factoring, hvor banken/specialfirma indkræver dine tilgodehavender.
Ja! Sælg ud af dine lagre, også selvom du må sænke prisen. Forvent ikke, at priserne stiger på gamle varer.
Regn på, om alle dine produkter og ydelser fortsat er rentable. Fokusér på det, du tjener penge på. Mange forudsætninger kan have ændret sig under krisen, så de gamle beregninger ikke er aktuelle mere.
Overvej, om du kan outsource flere af de opgaver, som du fx selv udfører i dag. Overvej også outsourcing af ejerskab: Leasing i stedet for køb. Det giver en lettere og mere fleksibel binding af midler.
Udarbejd et budget over dine planlagte fremtidige indtægter og udgifter, gerne opdelt på måneder. Følg løbende op på budgettet, og korrigér, når der sker ændringer. Giv banken månedsbalancerne, og hav en tæt dialog med dine långivere.
Tilpas din egen løn/udtræk til virksomhedens økonomiske situation, hvis der er brug for det. Det styrker likviditeten. Husk, at der også skal være penge til pensionsopsparing.
Sørg for at udvikle både dine produkter og den måde, du sælger dem på. Udnyt de muligheder, den nye markedssituation giver til din egen fordel.